Povestiri

Cum ne-am construit un campervan într-un minivan.

Suntem iubitori de natură și de road tripuri. Ne place să cutreierăm, să fim în mișcare, s-ajungem cât mai departe și să vedem cât mai mult. Aș putea să scriu jumătate de roman despre cum am ajuns la ideea unui campervan. Dar am să fiu scurtă și o să spun doar atât: am călătorit pe două roți mai bine de cinci ani de zile, expuși la capriciile vremii, îmbrăcați în armuri, cu căști greoaie îndesate pe cap, cu strictul minim necesar îndesat în rucsacuri și în gențile înguste ale motocicletelor. A fost fain dar ne-a ajuns. Fiindcă oricât pare de frumos e și cumplit de greu. La drumuri lungi te dor umerii, ceafa, palmele, îți amorțește fundul pe șa, genunchii îi simți ca niște bulgări de nea și tibiile ca pe sloiuri lungi de gheață. Dacă mai ai norocul să te prindă și o ploaie care face bulbuci pe asfalt sau vânturi năprasnice, începi să te îndoiești că mai există, chiar și o fărâmă de plăcere ori de zen în mersul cu motocicleta.

Voiam în sfârșit să ne dăm jos din mașină, în șlapi și tricou, cu cafeaua în mână, să avem tot ce ne trebuie la noi, că doar mașina cară, și propriul anotimp, indiferent de vremea de afară.

Și ce upgrade a fost!

Primii pași

Înainte de a transforma orice mașină, dubă sau minivan, school bus sau orice alt tip, într-un spațiu de locuit temporar, aș zice că e esențial să faci câteva excursii, minivacanțe, roadtripuri în care să afli mai bine care îți sunt nevoile. Ce anume îți lipsește, ce folosești des și ce te deranjează. Poți afla asta și dacă mergi în camping, nu trebuie neapărat să închiriezi o rulotă sau un campervan, deși așa ar fii ideal.

Noi am călătorit cu campervanul în Australia și am făcut un road trip de trei săptămâni în Alaska locuind într-un Ford Focus (speram să dormim în cort, dar ne-au cam speriat urșii, lupii, frigul, și-am sfârșit prin a dormi în mașină în majoritatea zilelor). Oricum ne-am dat seama că ne putem descurca cu foarte puține lucruri, dar și că lipsa anumitor dotări ne fac viața greoaie.

Apoi ne-am uitat la zeci de video-uri pe youtube și sute de poze de pe pinterest sau bloguri. Informațiile în domeniu sunt abundente și chiar te-aș sfătui să citești cât mai multe despre ideile și greșelile făcute de alții pentru că uneori un design impresionant e departe de a fii și practic.

Ne-am schimbat părerea de multe ori. Prima dată am vrut să ne cumpărăm o dubă, am chiar fost să vedem câteva, am fost foarte aproape să achităm una, ca până la final să ne hotărâm la un mini-van. Motivul e destul de simplu: mașină mai mică, mai ușor de condus și de parcat, atrage mai puțin atenția, te poți mișca prin orașe mult mai ușor cu ea.


Viața nomadă modernă

Orice mașină ai alege ca să o transformi în campervan, aș spune să încerci să faci cât mai puține modificări ireversibile la ea. Să o găurești sau să o tai cât mai puțin; deloc dacă se poate.

Minivanul nostru e un Chrysler Town & Country cu șapte locuri. L-am modificat astfel încât să ne fie confortabil în călătoriile lungi, să putem dormi și găti în el. N-am găurit și n-am adus nici o modificare mașinii. Nimic din ce am făcut nu e ireversibil. Ne-am folosit doar de ancorele existente ale mașinii ca să asigurăm perfect mobilierul.

Am scos bancheta din spate, eliberând traversa solidă de fier pe care era montată, iar pragul a reprezentat suportul nostru cel mai zdravăn pentru pat și dulapul de bucătărie. Scaunele din mijloc nu le-am demontat, le-am introdus în spațiul din podea, putând transforma oricând campervanul într-o mașină normală de pasageri. Am împiedicat deplasarea mobilierului prinzându-l cu cârlige reglabile de inelele din podeaua mașinii și de inelele de fier din portbagaj.

Ne-am apucat să facem tot felul de desene și de planuri, să măsurăm, să cumpărăm mărunțișuri. E foarte important să ai un loc în care să poți lucra, tăia, decupa și monta. Noi ne-am descurcat în livingul apartamentului și în parcarea din fața blocului, deci se poate și cu scule minime și fără garaj. Am folosit doar ferăstrău electric și bormașină, plus alte chestii mărunte ca ruletă, vinclu, șurubelnițe, ciocan și boloboc. Tot mobilierul din campervan e proiectat și asamblat de noi.


Mini bucătărie – campervan

Ne-am hotărât destul de ușor ce aveam nevoie în bucătărie și cum ne doream să arate.

Varianta cu mini bucătăria separată de pat mi s-a părut cea mai utilă. Am văzut câteva imagini cu chiuvete mici instalate pe laterala patului, în spatele scaunului șoferului sau al pasagerului. Nu mi-au plăcut și nu știu cât sunt de practice. Montând bucătăria în spatele mașinii aveam cel mai ușor acces la ea de afară, unde de obicei gătești. Cu portbagajul deschis putem folosi aragazul pe corpul construit de noi și avem destul spațiu să și mâncăm.

Am cumpărat o chiuvetă cât de mică am găsit pe piață, varianta pentru rulote vine cu un preț exorbitant, un robinet simplu (doar pentru apă rece), care se pliază; pompă, filtru, regulator de presiune, furtunuri și două bidoane de 25 de litri, unul pentru apa curată și unul la fel de încăpător pentru apa uzată.

Ca pompa de apă să funcționeze aveam nevoie de o baterie externă (care a fost cel mai scump accesoriu din vanul nostru) dar la care mai puteam încărca și telefoane, un laptop, folosi luminile, un ventilator de mașină, lada frigorifică, etc. Instalațiile le-a făcut Liviu care are o pasiune pentru așa ceva și s-a inspirat din video-uri. Există și variante mai rudimentare pentru bucătării: bidonul de apă cu robinet instalat pe un blat și o scurgere simplă pentru chiuvetă. Sau robinet cu pompă de picior. Dar neapărat, din experiență vorbind, în campervan trebuie să ai destulă apă și o chiuvetă de orice fel, chiar și una improvizată.

Am măsurat corpul de bucătărie atât de înalt cât să ne fie confortabil să lucrăm pe el. I-am adăugat o ușă cu balamale care se blochează, extinzând astfel spațiul de lucru. Ușa de sub chiuvetă am făcut-o rabatabilă asigurând-o simplu cu niște chingi de material. Bidoanele de apă le-am asigurat cu același tip de chingi ce se închid și deschid cu o clemă simplă. Am mai pus niște rafturi, o ladă pentru mâncare, spațiu pentru cutia cu vase și cam atât. La aragaz am optat pentru o variantă simplă și accesibilă cu două ochiuri care se alimentează cu propan.


Mini dormitor – campervan

Partea în care am instalat patul e delimitată de portbagaj și scaunele din față. N-am construit sau aplicat nimic în plus, gen dulapuri sau etajere, ne descurcăm cu spațiul de depozitare de sub pat. Pe tavan avem o consolă cu câteva compartimente mici unde încap prea bine mărunțișuri utile.

De fapt, cam ăsta-i singurul motiv pentru care am înălțat patul și n-am trântit salteaua pe podea. Ca să putem depozita sub el haine și alte lucruri necesare.

Cadranul patului l-am făcut culisant iar salteaua se adună în trei. Astfel putem folosi patul și pe post de canapea. Partea fixă a patului e la limita scaunelor de pasageri, pe care putem să le ridicăm din podea fără nici un fel de problemă.

Am folosit toată lățimea mașinii pentru cadran iar spațiul e suficient și confortabil pentru două persoane. Asamblarea cadranului a necesitat cele mai multe măsurători și drumuri din apartament în parcare. Am lucrat la el destul de mult, fără s-avem un model exact și ne-am bucurat nespus că ne-a ieșit din prima.

Ca să dormim ca-n patul de acasă am investit într-o saltea de calitate pe care am croit-o după dimensiunile care ne trebuiau. Față de cadran, croitul husei de saltea a necesitat mai multe cusături, însemnări și modificări decât ne-ar fi plăcut. Mi s-a părut una dintre cele mai dificile sarcini și mi-a pus la grea încercare răbdarea. Dar odată făcută, deși departe de a fi perfectă, am fost mulțumită de rezultat.

Un alt lucru dificil, care ne-a costat în plus, a fost acoperirea podelei cu parchet. Prima oară am cumpărat un parchet flexibil gândind că o să se muleze pe planșeul mașinii dar din cauza greutății si a faptului că podeaua nu era plană parchetul a crăpat în mai multe locuri. Pe urmă am cumpărat unul gros pe care l-am croit și l-am așezat mai fix pe podeaua acoperită cu reflectix (izopren). Tot reflectix folosim ca să acoperim geamurile pe timp de noapte sau ca să păstrăm cât de cât răcoare în mașină când afară e caniculă.


Cheltuieli transformare campervan

Am făcut un pic de research și câteva comparații pentru toate lucrurile cumpărate. Pentru unele dintre ele am fost dispuși să cheltuim mai mult, la altele am avut noroc de oferte. Majoritatea lucrurilor le-am luat de la Home Depot, (un fel de Dedeman, LeRoy Merlin) Ikea și de pe Amazon.

  • Baterie externă Jackery – 500$
  • Saltea – 120$
  • Material husă saltea – 15$
  • Lemne cadran pat + mobilier bucătărie – 80$
  • Blat + uși corp bucătărie – 70$
  • Parchet – 50$
  • Chiuvetă + robinet – 100$
  • Pompă de apă, regulator presiune, filtru – 90$
  • Bidoane +furtunuri – 57$
  • Feronerie – 87$
  • Reflectix – 39$
  • Lumini – 16$

TOTAL = 1224$

  • Un lucru util, care deocamdată ne lipsește, ar fi un Thule, o cutie de pus pe mașină, în care să ținem cortul, sacii de dormit, scule, hamacul, scaunele de camping, mai multe conserve și altele. Deocamdată folosim cât putem de bine fiecare cotlon al mașinii.

Măriuța Căsuța

În Game of Thrones, Jon Snow, înainte să plece la zid, îi dăruiește Aryei o sabie și îi spune că toate săbiile bune au numele lor. Iar ea o botează Needle – Ac. La fel, toate campervanurile trebuie să aibă numele lor, să le alinți ca să te poarte cu grijă pe drumuri.

Personal am o problemă cu numirile, cu inventarea unor nume originale, de efect. Niciodată nu-mi vin idei autentice și expresive. (un nume fain pentru campervan e Vanhalla, dar e foarte des întâlnit). Ba chiar aș spune că urăsc titlurile dacă trebuie să le născocesc eu. Măriuța e un nume pe care l-am pomenit des în primul nostru road trip. Era numele mocăniței cu abur de la Vișeul de Sus. Am făcut poză cu Măriuța, le-am povestit altora cum a fost și-am pomenit-o des. Ne-am adus aminte peste ani cu cât entuziasm am făcut acel drum pitoresc prin munți. Deși pare un nume banal pentru români, pentru străini sună exotic, așa că un nume inedit e până la urmă o chestiune de uz și perspectivă.

Măriuța Căsuța i-a rămas numele campervanului nostru modest dar cald, plin de suflet și culoare, de sclipiri și gânduri zâmbitoare, vise și elan.

”Home is wherever we park it.”



Dacă vrei să te apuci de un proiect asemănător și ai întrebări despre ce fel de feronerie am folosit, cum am făcut instalația de apă sau ești curios de alte detalii, îți răspundem bucuroși.

Spread the love

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *