Itinerariu pentru două săptămâni în Egipt
Tocmai ne-am întors din haoticul Egipt, unde am făcut o călătorie maraton. Am pornit din Cairo, capitala plină de zarvă, am văzut piramidele din Giza, singura minune a lumii antice care mai există, și ne-am aventurat din Alexandria până aproape de granița cu Sudanul. Am călătorit cu trenul de-a lungul Nilului și-am vizitat fascinantele morminte ale faraonilor alături de temple și ruine impresionante. Două zile le-am rezervat răsfățului vizitând Hurghada, una dintre cele mai cunoscute stațiuni all inclusive, care are foarte mare popularitate în România.
Mai jos am scris un itinerariu practic pentru o vizită în Egipt, ce am văzut, ce transport am folosit și cât am plătit. Programul nu include excursia cu barca pe Nil care pentru unii e ”must do”, și nici vizitarea oazelor din deșert, la care e destul de greu de ajuns. Dar la finalul articolului am vorbit pe scurt despre călătoria pe Nil, ce variante ai și cum să o introduci într-un itinerariu ușor schimbat.
Internetul în Egipt
Un lucru care mi s-a părut necesar și-l menționez la început de articol e cartela SIM cu număr egiptean și internet. Noi am folosit Vodafone, care are cea mai largă acoperire. Am luat cartela din oraș, magazin Vodafone, plătind 16$ americani pentru număr și 20GB data. În aeroport cartela s-ar putea să fie un pic mai scumpă, dar investiția merită toți banii. Trebuie să ai la tine pașaportul.
Ziua 1: Cairo
Programul primei zile depinde foarte mult de când aterizezi. Aeroportul internațional e situat la 20 de km de oraș iar la ore de vârf drumul până în centrul capitalei poate să depășească o oră. Dacă ajungi dimineața o să poți vedea mai multe atracții. Dacă ajungi seara, mergi direct la bazarul Khan Al Khalili unde tarabele și buticurile sunt deschise până după miezul nopții.
Am stat în Cairo trei zile, două la începutul vacanței și una la sfârșit, dar mi s-a părut extrem de puțin. Orașul ăsta te îndeamnă să te plimbi aiurea, să te pierzi pe străzile lui. Te pornești spre o destinație și ajungi altundeva, distras fiind de culori, de oameni, de zarvă, de alei ciudate, patiserii instalate-n stradă, de nesfârșite standuri de mirodenii, haine, statuete și cărți. La început mi-a fost ciudă că n-am apucat să vedem cât am fi vrut, dar mi-am dat seama că plimbările acelea haotice au avut farmecul lor, iar tot ce a rămas nevizitat sper că ne așteaptă în călătoria viitoare.
Transport aeroport – oraș
De la aeroport în oraș cel mai ușor ajungi cu Uberul, deși după ce treci de viză te vor aștepta destui să-ți spună că nu este uber la aeroport. Este uber și este și bus dar nu-l recomand. Noi am ajuns în Cairo devreme, la cinci dimineața, și ne-am zis că avem timp să mergem până la stația de autobus și să o luăm cătinel spre oraș cu mijlocul de transport în comun. Am ajuns cu bine la autogară dar acolo a fost confuzie totală. Cu toții ne chemau la ei în bus fără să ne poată zice încotro se îndreaptă. Aveam cazarea lângă Muzeul Egiptean, o locație foarte cunoscută și centrală, cu toate acestea niciun șofer nu părea că merge încolo sau că ne înțelege. Aveam și hartă, iar de la ghișeu cineva ne-a dat în mână un bilet scris în arabă dar nici cu ajutorul lor n-am reușit să găsim busul corect. Unii șoferi ne chemau, alții ne făceau semne că ”nu”, înainte să știe ce vrem să-i întrebăm. Am stat vreo jumătate de oră pe peroane, amuzați, printre autobuse care scoteau fum negru pe țeava de eșapament. Până la urmă ne-am dat bătuți și-am chemat un uber. Numerele autobuselor care merg spre downtown sunt 400 și 500 în caz că vă încumetați la aventură. Ele, dacă sunt afișate, sunt în arabă.
Uberul până în downtown a costat 120 lire egiptene – 22 de lei. Pentru conversie noi folosim adesea xe.com
Ziua 2: Cairo
Peste zece milioane de locuitori locuiesc în capitală plus zece milioane în zona sa adiacentă, făcând din Cairo cea mai mare și aglomerată zonă metropolitană din Africa, lumea arabă și Orientul Mijlociu.
Traficul e infernal, atracțiile sunt multe iar timpul trece iute așa că e destul de greu să înghesui tot ce are capitala de oferit într-o singură zi. Dar dacă e să vizitezi doar o regiune din Cairo, prioritar e Cartierul Islamic, care reprezintă centrul istoric al capitalei. Numeroase moschei, instituții educaționale, fortificații și monumente datează din epoca islamică a Egiptului, anul 639 – secolul al XVI-lea, ceea ce face din Cairo unul dintre cele mai vechi orașe islamice din lume. Supranumit și orașul celor o mie de minarete, centrul istoric al orașului Cairo a primit statutul de Patrimoniu Mondial în 1979.
Principalele atracții în Islamic Cairo:
- Strada Al Muizz li Din Allah al Fatima sau Al Moez Ldin Allah Al Fatmi, cum o găsești pe google maps
- Madrassa & Mausoleum of Qalaun
- Poarta Bab Zuweila
- Moscheea Al Azhar
- Bazarul Khan al Khalili
- Parcul Al Azhar
- Cetatea Salah El Din
- Moscheea Ibn Tulun
- Moscheea Madrassa of Sultan Hassan
- Muzeul de artă islamică
Majoritatea oamenilor care locuiesc în Cairo sunt musulmani, cu toate acestea, aproximativ 10% din populație sunt creștini care aparțin Bisericii Ortodoxe Copte, iar Cartierul Coptic are și el câteva atracții care merită vizitate, îngrămădite toate în interiorul unei foste cetăți romane.
Principalele atracții în Coptic Cairo:
- Biserica atârnată
- Biserica Sf Sergius & Bacchus, construită deasupra unei peșteri despre care se spune că i-a adăpostit pe Iosif, fecioara Maria și Iisus când au fugit din calea regelui Irod.
- Moscheea Amr Ibn Al As – prima moschee construită în Egipt, anul 642.
- Muzeul Coptic
Prin oraș ne-am plimbat cu Uberul, dar Cairo are o rețea extinsă de metrou și călătoria e foarte ieftină. Găsirea stațiilor e mai grea, deși gurile de metrou sunt semnalate cu un ”M” mare la intrare. Însă prin aglomerația de oameni și tarabe le poți rata cu ușurință.
Ziua 3: Piramidele Giza
O atracție despre care toată lumea vorbește-n superlative. Cu siguranță cea mai cunoscută destinație din Egipt, o locație aflată pe lista oricui călătorește în această țară. După cum am citit în ghidul de călătorie sunt dovezi că piramidele n-au fost făcute neapărat de sclavi, și nici de extratereștrii, ci de oameni angajați, de muncitori plătiți cu cazare, mâncare și probabil un fel de salariu ori drepturi/privilegii. Oricum sunt destui care aduc discuția despre poziționarea lor, despre măreție, numerologie și exactitatea inginerească și care se îndoiesc că ele au fost ridicate de oameni. Cât te plimbi printre ele ești liber să-ți imaginezi ce vrei, drept fiind că măreția lor te și îndeamnă la niște întrebări sau opinii întortocheate.
Transport până la piramide
Transport uber – 150 lire egiptene/doar dus. La întoarcere mai mulți șoferi au dat cancel cursei după ce au acceptat-o și după ce ne-au făcut să-i așteptăm minute bune. Un altul ne-a cerut cash și mai mulți bani. Până la urmă, după vreun sfert de oră, ne-a luat un șofer cinstit.
Poți ajunge la piramide și cu o combinație de metrou-taxi dacă vrei să plătești mai puțin. Iei metroul din Cairo până la stația Giza și de aici taxi/uber până la una dintre cele două intrări oficiale ale piramidelor.
Egyptian Museum
După ce ai vizitat piramidele vizitează muzeul egiptean care are o colecție impresionantă de exponate. E bine să iei un ghid fiindcă informațiile sunt foarte rudimentare și, părerea mea, muzeul e foarte bătrânicios și sumbru așezat.
Sper să n-ai nenorocul unui ghid cum am avut noi, care vorbea engleză destul de rău, deși la intrare când ne-am înțeles cu el părea ok. Ne-a dat informații foarte slabe, pe care le cunoaște și un elev de clasa a 8-a, și la un moment dat ne-a zis ”intrați în camera asta, apoi în aialaltă, și uitați-vă la exponate”. Aveam la noi un ghid de buzunar dar, iar ghinion, camerele din ghidul nostru nu mai corespundeau cu cele amenajate în muzeu. Adevărul e că fără un ghid te uiți la mulțimea de piese ca la ceva repetitiv. Fără poveste toate sunt asemănătoare și prea puțin interesante.
Alternativă
Poți vizita piramidele și printr-un tur de o zi întreagă care include Memphis, prima capitală a Egiptului și Saqqara, cea mai veche piramidă din Egipt. Turul pornește de dimineață, vizitează piramidele la finalul rutei, și se întoarce în Cairo aproximativ la ora 17:00. Costul care ni s-a oferit nouă a fost de 60$ pentru patru persoane, doar transportul, fără biletele de intrare.
Transport Cairo – Aswan
Seara, la ora 19 am luat trenul de noapte din gara centrală, stația Ramses, spre Aswan. Biletul de tren a costat 85$ dolari americani doar dus, pat într-o cabină dublă, cu cină și mic dejun inclus. L-am cumpărat de pe internet, adresa wataniasleepingtrains.com, un site care merge și nu merge. Dacă nu reușești să cumperi biletul online, îl poți cumpăra din gară dar te-aș sfătui să faci asta cel puțin înainte cu o zi de plecare, ca să fii sigur că găsești bilet.
Există tren și de zi care e considerabil mai ieftin iar dacă nu ești amator de excursii cu trenul, poți lua avionul până în Aswan.
Unul dintre cele mai utile site-uri pentru călătoria cu trenul e Seat61.com.
Ziua 4: Aswan
Dacă iei trenul de noapte ar trebui să ajungi în Aswan la 9 și jumătate dimineața, dar cum nu suntem în Japonia ori Elveția, probabil vei ajunge la destinație cu vreo oră sau două mai târziu. La ieșirea din gară te vor întâmpina o grămadă de taximetriști ori barcagii și soarele strălucitor, Aswan fiind unul dintre cele mai călduroase și însorite orașe din lume.
În Aswan recomand să te cazezi pe insula Elephantine, sau pe malul vestic al Nilului unde sunt destule cazări autentice. Am stat la Maghrabi Guest House, care a fost cea mai faină cazare din tot Egiptul. Situată în apropierea Nilului, cu o curte spațioasă umbrită de mango, Maghrabi e deținută de doi frați nubieni foarte ospitalieri. Drumul cu barca dus/întors de pe un mal pe altul ne-a fost asigurat de cazare dar feriboturile circulă des. Prețul unui bilet este de 5 lire egiptene, adică mai puțin de un leu.
Înainte de toate, când ajungi în Aswan trebuie să-ți asiguri excursie sau transport pentru ziua următoare în Abu Simbel. Tururile organizate cu microbuz sau autobuse mari pleacă la 4 dimineața și trebuie aranjate cu o zi înainte. În general găsești oferte la hoteluri sau agenții turistice, dar n-am văzut prea multe astfel de agenții în Aswan. Prețul pentru o persoană e în jur de 600 – 1000 de lire egiptene. Sincer, prețurile pe care le-am primit noi nu au fost niciunul mai mic de 800 de lire egiptene de pers. dar bănuiesc că ține și de noroc.
Atracții turistice în Aswan
- Philae Island – Templul lui Isis – ca să ajungi aici trebuie să iei taxi din Aswan și apoi o barcă din portul amenajat chiar lângă Ticket Office.
- Unfinished Obelisk
- Muzeul Nubian
- Ruinele Abu de pe Elephantine Island
- Tombs of the Nobles, pe malul vestic al Nilului
- Mănăstirea St Simeon, aflată în apropierea morminte nobililor, pe malul vestic al Nilului.
În Aswan, pe lângă atracțiile listate mai sus, una dintre cele mai frumoase activități e să te plimbi la apus cu feluca pe cursul Nilului. Feluca sunt bărci tradiționale cu pânze, și în portul extins o să găsiți mulți barcagii (sau o să vă găsească ei pe voi) care sunt pasionați de ceea ce fac și vă pot oferi o experiență unică. Ca peste tot trebuie să negociezi și să te asiguri de tot ce include prețul pe care-l plătești. În timpul pe care l-am petrecut în Aswan am primit tot felul de oferte, cele mai mici ajungând la 100 de lire egiptene de persoană, ori 300 de lire barca pentru 4 persoane.
În Aswan nu este uber dar sunt taxiuri locale pe care trebuie să le negociezi continuu. Până la urmă te deprinzi cu acest obicei deși la început poate fi destul de iritant, mai ales că nu toți șoferii sunt zâmbet și zen.
Ziua 5: Abu Simbel
Abu Simbel e unul dintre cele mai impresionante construcții din Egipt și a fost, de departe, cea mai aglomerată destinație. Cum toate tururile pleacă la ora 4 dimineața din Aswan, ajung la Abu Simbel cam în aceiași perioadă și e puhoi de lume în interior.
- Dacă sunteți un grup și luați transport privat cel mai bun sfat e să plecați dimineața după ora 5 sau 6 și poate așa vă puteți bucura mai pe îndelete de această construcție fabuloasă.
Abu Simbel e compus din două temple, Marele templu a lui Ramses al II-lea și Templul lui Hathor (1279 – 1213 înaintea erei noastre) amândouă în pericol de a fi pierdute pentru totdeauna sub ape, când pe Nil s-a ridicat marele baraj Aswan. Printr-un efort colosal templele au fost tăiate în blocuri de diferite mărimi și reasamblate mai sus cu aproximativ 65 de metri, în locul în care se găsesc azi. A fost construită chiar și o stâncă artificială care să redea cât mai bine imaginea lor originală.
Te vei întoarce în Aswan după ora 14 după-masa. Dacă mai ai energie vizitează destinațiile pe care n-ai apucat să le vezi în ziua precedentă.
Ziua 6: Aswan – Luxor
Pe ruta dintre Aswan și Luxor sunt trei destinații de neratat, temple importante și impresionante.
- Kom Ombo
- Esna
- Edfu
Drumul cu opriri și vizite durează aproximativ 9 ore dacă ai parte de trafic ușor. Așa că trebuie să planifici totul atent. Mașina pentru patru persoane, care ne-a dus din Aswan în Luxor și ne-a așteptat cât timp am vizitat siturile arheologice, ne-a costat 2800 de lire egiptene – 530 de lei. Călătorind de unul singur și cu bagaj ușor poți face această rută cu trenul pentru un preț mult mai mic. Dar asta presupune să știi foarte bine programul trenurilor și cât timp ai la dispoziție ca să vizitezi fiecare templu. Bineînțeles mai presupune să ai o răbdare titanică pentru a negocia taxiurile de la gară la temple și înapoi. E posibil de făcut, noi ne-am întâlnit cu niște francezi care au făcut toate trei destinațiile într-o zi, cu trenul, pornind dimineața foarte devreme.
Dacă o să iei excursie pe Nil, Kom Ombo și Edfu sunt incluse în itinerariu.
Ziua 7: Luxor – West Bank
Luxor e locația cea mai bogată în atracții din tot Egiptul. Vor fi două zile pline, în care fiecare destinație se va dovedi mai grandioasă, mai colorată, mistică sau impresionantă decât precedenta. Vor fi două zile fascinante și obositoare. Am scris mai multe despre Luxor aici.
Aș sugera să începi matinal cu partea vestică unde se găsesc:
- Valea Regilor
- Mormintele nobiliior
- Medinet Habu (sau Habu Medina)
- Templul lui Hatshepsut
- Deir Al Medina – satul & mormintele muncitorilor
- Ramesseum
- Templul lui Seti I
- Valea Reginelor
- Colossi of Memnon
Transport Luxor West Bank
Taxi pentru o zi întreagă, 6 dimineața – 5 după-masa (când se închide programul de vizitare la majoritatea templelor și mormintelor) ne-a costat 40$ americani, dar n-am insistat cu negociatul. De cele mai multe ori șoferii sunt angajați, nu le plătești lor transportul, ci unui intermediar, așa că se practică să lași tips șoferului, cât consideri.
Taxiul l-am luat de pe malul vestic, unde eram cazați. Dacă negociezi taxi de pe malul estic e considerabil mai scump fiindcă presupune un ocol mare pentru traversarea Nilului peste pod. Cel mai bine iei feribotul de pe malul estic, costă 10 lire egiptene, iar taxiul să te aștepte la stația de pe malul vestic. Economisești și bani dar și destul timp.
Ziua 8: Luxor – East Bank
Pe lângă temple mărețe, morminte pline de culoare și monumente solemne, în Luxor te poți bucura de o activitate mai inedită, și anume zborul cu balonul. Baloanele cu aer cald se ridică dimineața devreme, ca să vezi răsăritul cum luminează valea regilor și toată întinderea deșertică. Tururile încep la ora 4-5 dimineața iar baloanele se ridică în aer cu câteva minute înainte de răsărit, deci ora variază în funcție de anotimp. Costul e de la 55$ americani de persoană (cum am primit câteva pliante prin bazar) și 80$ pe site-uri ca Viator, Get your Guide și Trip Advisor. Timpul petrecut în aer e de aproximativ 30 – 45 de minute.
Atracții turistice Luxor east bank
- Karnak
- Templul Luxor
- Muzeul Luxor
Partea estică din Luxor, unde e de fapt orașul propriu zis, cele mai multe hoteluri și restaurante, bazarul, gara, unde e tam-tam-ul, e dominată de Karnak.
Karnak e un muzeu în aer liber, un complex de sanctuare, piloni imenși, obeliscuri dedicate triadei formată de Amun, consoarta lui Mut și fiul lor Khonsu.
E foarte folositoare o hartă, chiar și fotografie pe telefon, ca să nu te pierzi prin labirintul de sanctuare și ruine și ca să nu ratezi vreo locație. Tururile organizare ni s-au părut că treceau fușărind prin complex fiindcă în multe cotloane eram doar noi care ne minunam de hieroglife, statui și de construcțiile impunătoare.
Am mai vizitat extra templul lui Mut, care avea preț separat la intrare și care se află în complexul Karnak, dar la o oarecare distanță. Am fost un pic dezamăgiți că în loc de templu am găsit doar ruine și cred că dacă biletul ar fi sugerat asta (gen bilet de intrare pentru ruinele templului lui Mut), nu avem cine știe ce așteptări. Aici, în afară de două statui, frumoase ce-i drept, nu mai erau decât niște pietre numerotate și așezate ordonat. A fost cale lungă în plin soare deșertic până la ele dar plusul a fost că am văzut renumita alee a sfincșilor.
Calea sfincșilor se întinde pe trei km legând Karnak-ul de templul Luxor. O poți străbate dacă vrei, dar e drum lung, mai lung decât sună ori pare.
Templul din Luxor e deschis până la ora 8 seara dar verifică programul de funcționare fiindcă g.maps zicea ora închiderii – ora 22, ghidul de călătorie ora 21, și ajungând la intrare la ora 8 și vreo 5 minute am descoperit că era totul închis. Am fi vrut să-l vizităm pe întuneric când neoanele amplasate la baza statuilor le dau un aer aparte. Afară de asta, am văzut toate templele la lumina zilei, și vizitarea lui într-o strălucire diferită cred că ar fi fost o experiență interesantă.
Față de Karnak, templul Luxor e mai puțin impresionant dar cu siguranță merită să fie vizitat.
Transportul în Luxor
Nici în Luxor nu este uber și trebuie să apelezi iar la talentul de negociator dacă vrei să circuli dintr-o parte în alta. Pe lângă taxiuri sunt și muuulte calești trase de cai și birjari care-și oferă serviciile într-un mod insistent sau foarte insistent. Bancnotele de 10, 20, 50 sunt musai de avut fiindcă se practică strategia cu ”n-am rest” sau ”restul e de fapt bacșișul meu”. Spor la negociat!
Ziua 9: Luxor – Hurghada
N-aș include Hurghada în topul destinațiilor musai de văzut în Egipt deși e o destinație propice relaxării. Și după ce-am încercat zile la rând să descifrăm hieroglife, să pricepem obiceiuri și ne-am minunat de profunzimea și misterul acestei civilizații străvechi, parcă meritam un pic de răsfăț 🙂
Referitor la Hurghada îmi amintesc de o situație haioasă când cineva (din România) ne întreba pe unde am călătorit și la un moment dat ne-a întrerupt povestirea întrebând entuziasmat (ori ironic): ”Da’ la Hurghada ați fost?” Păi dacă n-ați fost în Hurghada, n-ați fost nicăieri.
Tot așa un barcagiu din Luxor, trecându-ne de pe un mal pe altul al Nilului ne-a întrebat ce facem pe-acolo români fiind: ”All romanian people go to Hurghada” așa că ne-am dus și noi în Hurghada ca să vedem minunea, să putem spune c-am fost și mai ales ca să ne tragem un pic sufletul după atâta alergat.
Oricum Hurghada nu e populară doar pentru români ci și pentru ruși și nemți. Și probabil și printre alte nații dar la hotelul la care am fost cazați turiștii din cele două țări erau cei mai numeroși.
Transport Luxor – Hurghada
De departe cel mai convenabil mijloc de transport din Luxor în Hurghada e autobusul. Compania Go Bus asigură ruta iar autobuzele lor sunt foarte confortabile, cu scaune late și televizoare încastrate în spătare. Biletul costă 50 – 100 de lei românești/de persoană și poți să-l cumperi online sau de la autogara din Luxor. Noi l-am cumpărat de la autogară, cu o seară înainte de plecare, și ne-am putut alege locurile. De obicei sunt trei curse pe zi, dimineața, la amiază și seara. Când îți pui rucsacul în trapa de bagaje mai trebuie să plătești 10 lire egiptene extra/pe bagaj.
Ziua 10 – 11 Hurghada
În Hurghada cea mai cunoscută activitate e relaxarea, dormitul în soare, mâncatul fără limită și hidratarea cu orice altceva dar nu cu apă :)) Majoritatea hotelurilor sunt all inclusive și poți alege între piscine cu tobogane, locații doar pentru adulți, hoteluri care au și terenuri de sport, spa sau sală de forță. Majoritatea au și activități sau minispectacole incluse în fiecare zi, cum ar fi: aerobic la piscină, yoga, jocuri de societate, spectacole de muzică live, acrobație, dans.
Plajele sunt diferite față de orice alt loc în care am călătorit. S-a construit masiv așa că tot ce rămâne din întinderea de nisip e o bucată, ca o potcoavă, între două resorturi. Asta nu prea ne-a încântat dar apa a fost foarte curată și plăcută.
Excursiile de snorkeling și scuba diving sunt renumite și peste 20% din viața marină e endemică Mării Roșii. Dar dacă scufundările sunt în top pe lista activităților de făcut în Egipt atunci ține cont că cele mai superbe destinații sunt în nordul Mării Roșii, la baza peninsulei Sinai. (zona de nord a mării Roșii face parte din cele șapte minuni ale lumii subacvatice)
Transportul în Hurghada
În Hurghada este uber. Yeeeey, pauză de la negociat. Deși nu sunt neapărat fană uber și aș vrea să susțin taxiurile locale, firmele mici, prețurile cumplit de umflate fac dificilă colaborarea. Oricum, deși ai uber și e comod să comanzi mașină, n-ai ce să faci în Hurghada mai departe de linia resorturilor. Orașul e într-o continuă dezvoltare, punctat peste tot de construcții neterminate. Dacă ai poftă de o plimbare, mergi la Hurghada Marina.
Ziua 12: Hurghada – Cairo/Alexandria
Deși în ziua 13 ai planificată Alexandria, noi am găsit mai convenabil (și mai ieftin) să călătorim din Hurghada în Cairo și abia următoarea zi să mergem cu trenul în Alexandria, cu mâna în buzunare, vorba aia. Fără să ne mai batem capul cu cazarea, bagajele, check-in și check-out.
Din Hurghada în Cairo poți merge cu busul care face 7 ore sau cu avionul care face mai puțin de o oră în zbor. Noi am ales zborul, însă de când am plecat de la hotel din Hurghada și până am ajuns la hotel în Cairo au trecut vreo 6 ore. Unu la mână, aeroportul din Hurghada e la vreo jumătate de oră cu mașina iar cel din Cairo la o oră. Avionul a avut întârziere o oră iar în aeroport a trebuit să ne prezentăm cu minim 2 ore înaintea zborului. Ce-am mai așteptat pentru sosirea bagajelor și acolo sunt orele strânse. Da, probabil a fost mai confortabil dar mai rapid… prea puțin. Cu siguranță a fost mai scump. Busul costă între 13 – 18$ americani iar zborul a fost 60$.
Ziua 13: Alexandria
În Alexandria ai putea să stai și două zile, dar poți să îngrămădești principalele atracții într-o zi plină. E al doilea cel mai mare oraș din Egipt și cel mai mare de pe coasta Mediteranei.
Fondat în 331 î.Hr. de către Alexandru cel Mare, orașul a fost în perioada elenistică gazda farului din Alexandria, care s-a clasat printre cele șapte minuni ale lumii antice, precum și casa legendarei biblioteci din Alexandria. Biblioteca, reîncarnată în moderna Bibliotheca Alexandrina, a zilei de azi e una dintre atracțiile principale din oraș.
Pe locul în care a fost renumitul far s-a construit cetatea Qaitbay, cea mai superbă destinație din Alexandria (mai ales dacă e vizitată-n lumina apusului).
Atracții din Alexandria:
- Biblioteca Alexandrina
- Cetatea Qaitbay
- Catacombele Kom Ash Shuqqafa
- Pompey Pilar & Templul Serapeum
- Moscheea Abu Abbas Al Mursi
- Grădinile Montazah
Tuturor ne-a plăcut Alexandria, cu tot cu străzile ei prăfuite, cu aglomerația și portul pestriț, când blând, când agresiv. Plutește peste ea o altfel de energie, cumva mai artistică, mai tinerească. Orașul e vioi și gălăgios dar ritmurile lui au o oarecare melodicitate și cadență față de nebulosul Cairo care cunoaște un singur ritm: aprig și încâlcit.
Transport Cairo – Alexandria
Cel mai ușor călătorești pe ruta Cairo – Alexandria cu trenul. Drumul durează aproximativ trei ore și jumătate, plus întârzierile aferente. Ai trenuri des iar biletul costă aproximativ 100 de lire egiptene/doar dus/persoană – aprox. 20 de lei. Sunt trei variante de trenuri: ordinar, express și vip; cele mai bune alegeri fiind bineînțeles express și vip. Diferența de preț la bilete între clasa I și clasa a II-a e infimă, așa că dacă găsești loc alege clasa I. Cum am scris mai sus site-ul seat61.com e foarte util iar informațiile sunt actualizate.
Ziua 14: Cairo
Ziua a paisprezecea e ziua plecării. Dar dacă zborul tău e târziu și ai aproape întreaga zi la dispoziție poți face o excursie de juma` de zi până la Memphis & Saqqara (în caz că nu le-ai vizitat deja). Sau dacă n-ai vizitat muzeul egiptean în ziua în care ai venit de la piramide, să-i faci o vizită în ultima zi. Bazarul e mereu o idee bună.
Alte destinații interesante din Cairo:
- Cairo Tower – turnul are 187 de metri înălțime și oferă o panoramă frumoasă asupra orașului.
- Garbage City – o zonă a capitalei unde trăiesc zabbalin – locuitori care trăiesc din colectarea și reciclarea deșeurilor)
- Monastirli Palace & Nilometru – care măsura nivelul Nilului. Taxele se stabileau în funcție de cât era de crescut râul
- The city of the dead – cimitirul de nord, în zona cartierului islamic, unde unele familii și-au construit adăpost în criptele în care se odihnesc cei dragi.
Poți face acest traseu pentru Egipt și-n zece zile:
Dar fără să pui la socoteală zilele în care ajungi și pleci din Egipt.
- Ziua 1: Cairo (vizită Islamic Cairo & bazar)
- Ziua 2: Piramide + Muzeul Egiptean, tren de noapte spre Aswan
- Ziua 3: Aswan (insula Philae, obelisc, mănăstire St Simeon & mormintele nobililor)
- Ziua 4: Abu Simbel + insula Elephantine & apus pe feluca
- Ziua 5: Aswan – Luxor cu oprire la Kom Ombo, Esna și Edfu sau doar Kom Ombo și Edfu
- Ziua 6: Luxor West Bank + templul Luxor după apus
- Ziua 7: Karnak + Muzeul Luxor, autobus după-masa spre Hurghada
- Ziua 8: Hurghada
- Ziua 9: Hurghada, plecare după-masa spre Cairo
- Ziua 10: Alexandria
Alternative la itinerariu, cu excursia pe Nil inclusă
Călătoria pe Nil începe în general din Aswan până în Luxor și include câteva situri pe care mai sus am sugerat să fie vizitate prin transportul rutier: Aswan, Kom Ombo, Edfu, Luxor partea de vest și de est.
Bărcile cu care poți călători sunt variate, la fel și prețurile.
Cea mai ieftină variantă e feluca, barca tradițională, unde înnoptezi la comun pe puntea bărcii, ceea ce nu e neapărat o problemă, dar care oferă condiții bizare pentru mersul la baie (Nilul și malul lui). Unele feluca ”mai moderne” (dar care nu prea mai sunt feluca fiindcă au motor) trag după ele o altă ambarcațiune care funcționează pe post de toaletă.
A doua variantă sunt croazierele, bărcile care pe noi ne-au enervat în Aswan :)) Făceau o gălăgie infernală și mirosea în urma lor a ulei ars, a eșapament și a tot ce vrei, numa` a aer curat nu. N-am să spun că n-am ales croaziera pe Nil din motive climatice sau de mediu, dar sincer, după ce am văzut vasele și hoardele de turiști, toate par departe de stilul nostru de călătorit. Oricum, croazierele se bucură de mare popularitate și au inclus pe lângă cazare și transport pe Nil, micul dejun, cina și oprire la anumite destinații. Costurile încep de la 250 euro/persoană pentru trei nopți.
Categoria de lux sunt bărcile cărora le spune dahabiya, mai demult rezervate celebrităților sau membrilor familiilor regale. Numele dahabiya se traduce ”cea de aur”, iar la bordul acestor vase numărul pasagerilor e redus, doar 10 – 14 persoane. Serviciile sunt all inclusive plus servicii personalizate. Până și traseul poate fi adaptat după doleanțele călătorilor. Prețurile încep de pe la 1000 de euro/persoană pentru 3 nopți.
Sunt avantaje și dezavantaje pentru fiecare opțiune. Costurile luate de-a fir a păr nu cred că diferă foarte mult între varianta rutieră (unde trebuie să incluzi transportul și cazările) sau varianta de croazieră pe Nil, care are totul asigurat. Dezavantajul la croazieră e că vizitezi toate atracțiile cu grupul dar avantajul e că vezi peisaje și sate de care cei care călătoresc cu trenul sau mașina nu se pot bucura. Depinde doar de tine cum îți place să călătorești, nu există opțiune bună sau rea.
Cum ar arăta itinerariul pentru Egipt cu excursia pe Nil inclusă:
- Ziua 1: Cairo
- Ziua 2: Piramidele, zbor spre Aswan
- Ziua 3: Abu Simbel
- Ziua 4: Aswan (prima zi de croazieră)
- Ziua 5: Kom Ombo și Edfu (a doua zi de croazieră)
- Ziua 6: Luxor West Bank (a treia zi de croazieră)
- Ziua 7: Luxor East Bank (ultima zi de croazieră)
- Ziua 8 – 10 sau 14: după cum am detaliat mai sus. Poți face un mic ocol până în Hurghada sau poți să îți petreci mai mult timp în Luxor, Cairo sau Alexandria.