Călătorii,  Nepal

Circuitul Annapurna – informații utile

Annapurna este un lanț muntos din Himalaya, se întinde pe o lungime de 55 de kilometri și e cea mai mare arie protejată a Nepalului. Are un vârf cu înălțimea de 8091 metri (al zecelea ca mărime din lume), treisprezece vârfuri mai înalte de 7000 de metri și șaisprezece ce depășesc 6000 de metri în înălțime.

Update

Se pare că guvernul nepalez a introdus o serie de noi reguli care interzic aventurarea independentă a turiștilor pe traseele din Himalaya. Dar nici ei nu știu prea bine când și cum vor aplica sau cum vor funcționa aceste noi reguli. În urmă cu un an a fost introdus Khumbu Trek Card, are era obligatoriu pentru toți turiștii străini și care avea un sistem de urmărire. Se pare că autoritățile l-au considerat ineficient pentru siguranța călătorilor (sau insuficient în privința banilor generați) și au adoptat o nouă politică: ca să faci Everest Base Camp, Annapurna Circuit și alte trasee din zonele protejate ale Nepalului trebuie să ai un ghid autorizat sau să te înscrii într-un grup organizat, la o agenție de turism acreditată. Mai multe info aici sau aici.


Circuitul Annapurna – 10 zile

2 zile cu mașina, 2 cu bicicleta și 6 de mers pe jos.

Circuitul Annapurna e unul dintre cele mai frumoase trasee montane din lume. Situat în inima munților Himalaya, Annapurna și-a câștigat popularitatea datorită diversității culturale a zonei și a peisajului splendid.

  • Urcarea poate fi făcută fără ghid și fără porter, singurul dezavantaj fiind drumul lung cu mașina până la linia de start. Vezi update-ul de mai sus. *Dacă te înscrii într-un grup nu cred că e absolut necesar să mergi în ritmul grupului sau al ghidului de grup. Ideea e că vă cazați cu toții în aceleași locații iar seara și dimineața trebuie să ieși la numărătoare.
  • Construcția străzii, nefinalizată încă, care se intersectează cu traseul pe porțiuni destul de lungi a dus la pierderea popularității acestui circuit. 

Dar peisajul nu a avut de suferit. Munții sunt tot acolo, eterni și înzăpeziți, strălucind rece în bătaia soarelui. Râul cu ape învolburate, pădurea, sunt și ele nemișcate iar satele chiar dacă s-au modernizat și-au păstrat destul de bine autenticitatea.

Porțiunile care au fost cel mai puternic influențate de construcția străzii sunt începutul și sfârșitul traseului, fapt care a dus la scurtarea rutei. Majoritatea drumeților încep ascensiunea din Chame, în loc de Besi Sahar, și o încheie în Tatopani sau chiar în Muktinah.

Ca să duci la bun sfârșit traseul Annapurna trebuie să te înarmezi cu răbdare, să iubești munții, să fii pregătit pentru condiții mai vitrege, dar nu extreme, și să fii cât de cât fit. (nu, nu-i nevoie să mergi la sală și nici să te pregătești alergând la maratoane. Trebuie doar să fii capabil să umbli mult pe jos cu vreo 10-15 kg în spate) Opțiunea angajării de cărăuși există în majoritatea satelor de pe traseu.


Permise necesare pentru Annapurna

Pentru drumeția din zona Annapurna, sau alte zone din munții Himalaya, e nevoie de un permis eliberat în Kathmandu sau Pokhara de oficiul turistic. Permisul e verificat în diverse puncte pe drum.

La Tourist Office din Pokhara sau Tourist Service Centre din Kathmandu sunt ghișee separate pentru fiecare permis, în funcție de traseele pe care vrei să le parcurgi.

Sunt două taxe:

  • 1. Intrarea-n parcul național Annapurna – aprox. 30$
  • 2. Un permis de drumeție de aprox. 20$. Pentru fiecare permis trebuie poze tip pașaport, care se făceau gratuit în una dintre camere.

Transport

În Kathmandu aterizează toate zborurile internaționale. Aeroportul din Pokhara e domestic, încă, deși finalizarea aeroportului internațional s-a finalizat. E necesar să verifici constant pe internet dacă se zboară internațional în Pokhara, pentru că unele zboruri operează limitat sau pentru perioade ”de probă”.

Ca să pornești drumeția Annapurna, trebuie întâi să ajungi la Besi Sahar care e situat la 3 ore și jumătate cu mașina de Pokhara și la 5 ore distanță de Kathmandu.

Drumeția se poate porni și din Besi Sahar, dar majoritatea aleg să pornească din Chame.

Din BesiSahar până-n Chame nu există altă opțiune de transport decât pe jos sau cu jeep-uri cu tracțiune 4×4. Despre cum a fost drumul nostru cu jeepul până în Chame, am scris aici.


Ziua 1. Kathmandu – Chame

240 km, diferență de altitudine 1310 m, timp: 10 ore cu jeepul

Drumul până în Besi Sahar poate fi parcurs cu jeepul sau cu autobusul. Pentru grupuri, închirierea unui jeep cu tot cu șofer e varianta cea mai bună în raportul timp, preț și confort. De unul singur sau în cuplu, varianta cea mai ieftină e transportul local.

Dacă ești singur, ține cont că multe case de oaspeți din Kathmandu, restaurante și cafenele, au ”pin-up board” unde se găsesc anunțuri postate de turiștii care-și caută parteneri de drum.

Prima etapă: Kathmandu – Besi Sahar

Autobusul
  • costă aprox. 10$ și face șase ore pe drum.
  • Pornește din Kathmandu de dimineață, cu orarul între 6:30 – 10:00.
  • Îți poți lua bilete de la stația de autobus Gongabu sau de la agențiile de turism. Având în vedere că Gongabu, numită și New Bus Park sau Kathmandu Bus Terminal, e la 3 km de Thamel se merită să plătești 3, 4 $ în plus pentru bilet și să-l cumperi de la agenție.
Jeep-ul
  • Jeep-ul (plin) costă aprox. 20$ de persoană iar drumul durează cinci ore.
  • Cere oferte de preț la mai multe agenții din Thamel

Dacă nu vrei să înnoptezi în Besi Sahar e foarte important să pornești din Kathmandu la prima oră.

A doua etapă: BesiSahar – Chame.

Mașina închiriată din Kathmandu direct pentru Chame costă mult mai mult decât închiriatul separat.

Dar dacă alegi această opțiune (direct Kathmandu – Chame) să te asiguri că vei avea același șofer, sau că șoferul te transferă personal la cel care urmează să te ducă din Besi Sahar în Chame. Au fost cazuri (foarte rare) când turiștii plăteau drumul până în Chame, dar când făceau transferul la Besi Sahar se trezeau abandonați.

Pentru acestă poțiune de drum este un singur transport valabil – jeep-ul cu tracțiune 4×4

  • Prețurile se învârt în jur de 15-20$ de persoană (pentru BesiSahar – Chame).
  • Dacă ajungi în Besi Sahar până la ora 1, 2 la amiază vei găsi aproape sigur transport spre Chame. Mașinile sunt parcate în apropierea punctului de verificare a permiselor (primul control de pe traseu)

Ajungând în Chame târziu, e dificil să cauți camere disponibile după înserare. Cere șoferului să găsească paturi într-o casă de oaspeți. Probabil o să plătești cu vreo 3 sau 4 dolari mai mult prețul camerei dar scapi de stresul cazării.

Următoarea zi începe propriu zis drumeția Annapurna.


Ziua 2.  Chame – Upper Pisang

20 km, urcare 800 m, timp: 4h28m

Cărarea e lată, urcarea ușoară, drum prin pădure și pe lângă râu, primul pod suspendat de metal. În Upper Pisang destule locuri de cazare, condiții bune.

Culorile naturii. creangă roșie peste muntele alb și cerul albastru
Natura colorată, Annapurna

În Upper Pisang, se merită o drumeție extra până la mănăstirea frumoasă din vârful dealului, și plimbare până-n Lower Pisang. Total drumeție – 6 km cu urcare 300 m.


Ziua 3. Upper Pisang – Manang; 

22 km, urcare 900 m, timp: 5h33m

O zi mai grea, un prim test prin urcarea abruptă spre Ghyaru. Apoi coborâre ușoară spre Ngawal. Până-n Manang drumul e foarte prăfos, mici urcări și coborâri și porțiuni întinse de urcare lină.

De sus din Ghyaru, unde este și un mic butic cu gustări, panorama e splendidă.


Ziua 4. Aclimatizare Manang

E necesară cel puțin o zi de aclimatizare în Manang pentru a nu se instala răul de altitudine. Simptomele, dacă-s acute te împiedică să stai pe picioare. Se manifestă prin dureri cumplite de cap, senzație de amețeală și greață, slăbiciune în corp, frisoane, n-ai poftă de mâncare, nu poți să dormi, ai tensiune arterială ridicată, dificultăți la respirat și ești dezorientat. Prin aclimatizare poți împiedica aceste simptome să apară. Dacă ele totuși apar niciun medicament nu te poate ajuta în astfel de cazuri, doar coborârea. Uneori câteva sute de metri fac diferența, chiar și două-trei sute.

Pentru o mai bună adaptare e indicat să urci câteva sute de metri iar mai apoi să înnoptezi la o altitudine mai joasă. Așa că drumeția până la punctul panoramic al glaciarului Gangapurna și plimbarea pe dealurile din împrejurimi e un lucru bun de făcut pentru aclimatizare. Aproximativ 6 km cu urcare 450 m.


Ziua 5. Manang – Letdar

13 km, urcare 800 m, timp: 4h11m

Deși Yak Kharkha și Letdar nu-s foarte departe de Manang și vei ajunge destul de devreme la cazare e important să petreci o noapte în una din cele două locații. Fiindcă din Manang în pasul Thorung La e o urcare de 2000 de metri pe care NU (!!!) e indicat să o scurtezi de la trei la două zile.


Ziua 6. Letdar – Thorung Hight Camp

9 km, urcare 700 m, timp: 3h10m

Pentru cazare în ziua a șase sunt două opțiuni populare: înnoptarea la Thorung Phedi unde condițiile de cazare sunt bune și locurile destule, sau înnoptarea la High View Camp la altitudinea de peste 4850 de metri în condiții mai precare.

Trebuie să te decizi între cele două în funcție de ce semnale îți transmite corpul. Dacă starea fizică e bună și nu ai rău de altitudine mai bine continui urcarea spre Hight Camp fiindcă în următoarea zi te așteaptă cea mai grea ascensiune spre pasul de la 5416 metri. Dacă te simți slăbit e mult mai bine să dormi la Thorung Phedi.

Între cele două cazări e doar 1 km distanță, dar o diferență de altitudine de 400 de m – urcare abruptă.


Ziua 7. Thorung H.C. – Muktinath

17 km, urcare 550 m, coborâre 1600 m, timp: 6h

Ziua cea mare. E important să începi ascensiunea de dimineață, oricând între 3 noaptea și 5 dimineața, ca să eviți vânturile puternice din defileu care bat în jurul orelor 10 – 12. Te mai așteaptă și-o descindere de 1600 de metri, lungă ca o zi de post. N-ai vrea să ajungi în Muktinah pe înserate. Urcarea e dificilă din cauza aerului rarefiat. Cel mai bine să nu te grăbești, să-ți acorzi timpul de care ai nevoie, să faci pauze și să te hidratezi. Înainte de plecare să pui pe tine toate hainele pe care le ai fiindcă e cea mai friguroasă porțiune din traseu.


Ziua 8. Muktinath – Marpha

30 km, coborâre 1120 m, timp de pedalat propriu-zis (fără opriri) 3h

Muktinath e cel mai important centru religios hindus și budist din Himalaya și sunt mulți pelerini care vin aici. Nu foarte departe, mai la vale, e Jomsomul – un oraș măricel care are și aeroport, făcând facilă urcarea până-n Muktinath pentru oricine.

Din cauza construirii străzii, continuarea traseului la pas e mai puțin interesantă.

  • Poți încheia traseul în Muktinath – iei autobus sau jeep până în Jomsom (o oră distanță) de unde iei avion sau alt autobus până în Pokhara sau Kathmandu. (Jomsom – Pokhara, 8 ore de condus). Informații despre programul autobuselor și prețul biletelor găsești la oricare casă de oaspeți din Muktinath.
  • Poți continua traseul pe jos, mare parte din rută e pe lângă șosea.
  • Poți continua traseul cu bicicleta.

Dacă te oprești în Muktinath, ratezi satele Kagbeni și Marpha care aparțin comunității mustang și sunt cele mai autentice sate de pe toată ruta.

Închiriatul bicicletei în Muktinath

Sunt mai multe locații care au pancarte la intrare sau biciclete expuse afară. Unele închid devreme.

Bicicleta a costat 50$ pentru două zile.

Am fost lăsați să le alegem și să le probăm. N-am avut nici un fel de problemă cu ele. Am primit căști de protecție, pompă și kituri de pană.

Bagajele mari i-am lăsat la sediu și i-am ridicat la predarea bicicletelor. Firma de închirieri ne-a asigurat rucsaci mici în care ne-am pus câteva lucruri utile.

Am coborât pe mountain bike până în Kagbeni, apoi Jomsom și am înnoptat în Marpha. 


Ziua 9. Marpha – Tatopani

45 km; coborâre 1490 m, timp de pedalat propriu-zis (fără opriri) 5h

E o zi lungă de pedalat dar ești recompensat la final cu băile termale din Tatopani. Nu te aștepta la lux sau spa dar intră cu încredere. Aici poți considera drumeția încheiată și ce e mai bun după atâtea zile de urcări, pe pedalat, de cărat rucsacii în spinare, decât o baie caldă reconfortantă?


Ziua 10. Tatopani – Pokhara

100 km, diferență de altitudine ~ 300 m; timp: 6 ore cu jeepul

Toate mașinile pleacă din Tatopani spre Pokhara de dimineață. Te poți interesa de bus sau jeep la piscină sau la hoteluri. S-ar putea ca autobusul să trebuiască să-l schimbi în Beni, un oraș aflat pe ruta Tatopani – Pokhara. (prețul la bus aprox. 10$ iar la jeep 20$ /de persoană)


Total cheltuieli Annapurna Trek:

  • Permise – 50$
  • Drumurile cu jeepul – 65$
  • Bicicletă pentru 2 zile – 50$
  • Cazare + mâncare – 20$ – 25$ pe zi (am socotit 5 zile cu 20$ și 5 zile cu 25$) = 225$

Total – aprox. 390$/persoană pentru 10 zile.


Spread the love

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *